|
TZ
- STAN: MMR se mýlí, obce a města na okraji hlavního města nesmějí být
vyňaty z hlukového mapování
13.9.2016
Ministerstvo
pro místní rozvoj rozeslalo do mezirezortního připomínkového řízení
návrh vyhlášky, podle kterého se v řadě obcí a měst na okraji Prahy do
budoucna nepočítá s prováděním hlukového mapování. Středočeští
Starostové a nezávislí s podobou návrhu nesouhlasí a budou trvat na
jeho úpravě, která zahrne právě území samospráv na okraji hlavního
města.
„Kritéria,
která MMR zvolilo pro výběr obcí, kterých se mapování týká, při bližším
pohledu nedávají moc dobrý smysl. Ministerští úředníci totiž například
vycházejí ze starých čísel, kterým neodpovídá současná situace. To je
příklad počtu obyvatel podle sčítání lidu v roce 2011, které je jedním
z ministerstvem navržených kritérií. Už na první pohled jasné, že v
řadě rychle rostoucích obcí a měst v okolí Prahy má toto číslo po pěti
letech pramalou vypovídací hodnotu,“ vysvětluje Věra Kovářová (STAN),
krajská opoziční zastupitelka.
„Zařazení
obcí a měst v okolí Prahy do hlukového mapování je nutností už proto,
že je podmínkou pro realizaci protihlukových opatření. O tom, že v
okolí hlavního města dochází v důsledku intenzivní osobní i nákladní
dopravy a především průmyslové výstavby k značnému vzniku hluku, před
kterým je tamní obyvatele třeba chránit, snad nikdo rozumný nepochybuje
– a divím se, že si to neuvědomili lidé na Ministerstvu pro místní
rozvoj,“ povzdechl si Vít Rakušan, starosta Kolína a lídr Starostů a
nezávislých ve volbách do krajského zastupitelstva Středočeského kraje.
„Jde
o zdraví a kvalitu života obyvatel našich obcí a měst, takže musíme
zabojovat o to, aby dopady hluku byly mapovány i pro naše obce,“ říká
starosta Rudné Lubomír Kocman a dodává: „S kolegyní Kovářovou už jsme
absolvovali jednání se Sdružením místních samospráv ČR, které k návrhu
uplatní v mezirezortním připomínkovém řízení zásadní připomínku.
Dopisem se dále obrátíme na ministryni pro místní rozvoj Karlu
Šlechtovou a pokusíme se jí vysvětlit, proč je současná podoba návrhu
špatná. Snad naše připomínky padnou na úrodnou půdu a budou ještě v
rámci mezirezortního připomínkového řízení zapracovány. Pokud by se tak
nestalo, jsme jako starostové obcí v okolí Prahy připraveni obrátit se
na vládu, tenhle boj nevzdáme,“ uzavírá Kocman.
Zrušení
hlukového mapování se týká těchto obcí a měst: Bořanovice,
Černošice, Čestlice, Dobřejovice, Dolní Břežany, Drahelčice,
Horoměřice, Hostivice, Hovorčovice, Husinec, Chrášťany, Chýně, Jeneč,
Jesenice, Jinočany, Jirny, Klecany, Kněževes, Květnice, Líbeznice,
Měšice, Modletice, Nučice, Nupaky, Ořech, Průhonice, Psáry, Roztoky,
Rudná, Říčany, Sibřina, Šestajovice, Tuchoměřice, Únětice, Úvaly,
Vestec, Zbuzany, Zdiby, Zlatníky- Hodkovice.
Eva
Šleichertová
Tajemnice
STAN Středočeský kraj
Danou problematkou se zabývá i STANStředočeský kraj
|
Návrh
vyhlášky o hluku čaruje s počtem lidí, obce mohou přijít o ochranu
Návrh
vyhlášky o hluku vyvolal kritiku
14.9.2016
Právo
Strana
15 Praha - Střední Čechy
Petr
Janiš
>>> Okolí Prahy a třetina jejího území nemusejí od
začátku roku 2017
mít současnou ochranu před hlukem. Plyne to z návrhu vyhlášky o seznamu
aglomerací,
v nichž se má hluk snižovat, tu ministerstvo pro místní rozvoj
rozeslalo k
připomínkám.
>>> Návrh vyvolal pozdvižení. Nový seznam
aglomerací má nahradit ten
původní, který platí od roku 2007. Týká se celého území Prahy a
katastru 26
přilehlých obcí. V novém návrhu jsou vyjmenována jen konkrétní
katastrální
území Prahy a zdaleka ne všechna.
>>> V případě Prahy
a okolí by vyhláška scvrkla
současné území o výměře 772,3 kilometru čtverečního na 253,4 kilometru
čtverečního. Zbytek by nebyl chráněn. Nejde však jen o Prahu, seznam se
týká
aglomerací s více než sto tisíci obyvateli a snad ve všech byla území
pro
hodnocení a snižování hluku proškrtána. „Ponechání současného rozsahu
vymezení
aglomerací pro účely hodnocení a snižování hluku ve stávající vyhlášce
již
nevyhovuje nové potřebě průchodnosti pro vedení tras transevropské
dopravní
sítě TEN-T,“ zdůvodnilo svůj návrh ministerstvo.
>>> Změnilo v něm
metodiku výpočtu. Nejde už o
hustotu zástavby, ale o hustotu osídlení vztaženou k velikosti celého
katastru.
Požadavkem pro ochranu je 1000 lidí na kilometr čtvereční. Jakmile do
daného
území patří nádrž, pole či les a hustota osídlení bude nižší, území
nemá nárok
na ochranu a může tudy vést dálnice či nová železnice. V Praze jde
například o
dosud chráněné Dolní Chabry, Horní Počernice, Ruzyni, Zličín a další
okrajové
části. Okolní obce se už ani nezmiňují.
>>> Miloš Růžička,
šéf zdravotního výboru pražského
zastupitelstva za Trojkoalici/STAN a starosta Ďáblic, které by z
vyhlášky
vypadly, označil změnu výpočtu za skandální. Praha by měla podle něho
podat
připomínky. „Jestliže třetina Prahy vypadla z ochrany, asi by to někoho
zajímat
mělo,“ řekl Právu Růžička. Podle něho se celá věc, která reaguje na
novou
evropskou směrnici o transevropské dopravní síti TEN-T, obrací naruby.
„Není to
impulz z Evropy, že musíme vytvořit koridory pro evropskou železniční a
automobilovou síť, myšlenka je chránit lidi před hlukem. Zase to
obracíme v
opak, ochranu před hlukem zaměňujeme za prosazení koridorů,“ uvedl
Růžička.
>>> Nejde jen o
metropoli. Podle odborníka z
Masarykovy univerzity Petra Firbase to lze ukázat i u brněnské části
Bystrc. V
ní žije téměř 25 tisíc lidí, výměra kvůli brněnské přehradě přesahuje
27
kilometrů čtverečních, a tudíž je podle matematického modelu panelové
sídliště
Bystrc příliš řídce osídleno. Klidně by jím tedy mohla dle chystané
vyhlášky
vést transevropská dálnice. Evropská směrnice sice mluví o hustě
obydlených
oblastech, neurčuje je však výměrou katastrálního území.
>>> „Věc se jeví
tak, že se někdo rozhodl umožnit
zlikvidovat okrajové části měst, jako je Praha, Brno a sousední obce
tím, že je
vyhláškou vyjme z ochrany proti hluku a bude povoleno tudy vést dálnice
transevropské sítě,“ konstatoval Firbas.
|
Lidové
noviny – středa 14.9.2016
Ochrana před hlukem
ustoupí stavbě silnic
Stát
přestane soustavně měřit hlukovou zátěž na desítkách míst. Dotčené obce
se
bouří
PRAHA „Dálnice
nepovedou jen přes ,Václavák‘ a náměstí Svobody v
Brně,“ hodnotí novou hlukovou vyhlášku státu aktivista Petr Firbas.
Dokument,
který má začít platit od 1. ledna 2017, rázně osekává počet míst, kde
se
pravidelně měří úroveň hluku. Ministerstvo pro místní rozvoj přiznává,
že ke
změně sáhlo kvůli výstavbě dopravní infrastruktury.
Odborníci
a obyvatelé
dotčených sídel se bojí, že to znamená jediné: stavbu lomozících
silnic,
obchvatů a dálnic přímo za humny. „Aglomerace se uměle scvrkly. Nová
vyhláška v
podstatě říká, že nebudeme stavět pouze tam, kde by se muselo bourat,“
popisuje
Firbas, který je známý svým bojem proti nadměrné hlukové zátěži na
Brněnsku.
Nová
vyhláška, která je
nyní v připomínkovém řízení, přitom právě v moravské metropoli a jejím
okolí
snižuje počet míst, kde se úroveň hluku pravidelně a cíleně sleduje, na
polovinu.
Vypadnou třeba Adamov, Bystrc, Kuřim, Obřany nebo Šlapanice.
Redukce
se dotkne i
dalších oblastí. V Praze se počet monitorovaných katastrálních území
sníží
zhruba o dvě třetiny. Vyhláška nepočítá s Běchovicemi, Černošicemi,
Dolními a
Horními Počernicemi, Říčany, Uhříněvsí či Úvaly.
Olomouc má
smůlu
V
Ostravě klesne
množství sledovaných míst o čtvrtinu a v ústecko-teplické oblasti o tři
čtvrtiny. Nejhůř je na tom ale Olomouc – z nových map vypadne úplně. A
spolu s
ní také Bystrovany, Velká Bystřice či Velký Týnec. Může za to snížení
počtu
obyvatel v aglomeraci. Zatímco dříve jich měla 105 000, dnes to není
ani celých
100 000 lidí, což je spodní hladina, od níž stát hlukovou zátěž
pravidelně
sleduje.
Ministerstvo
jako důvod
změny uvádí nutnost co nejvíce zprůchodnit stavby, které patří do
klíčové
evropské dopravní sítě. To, jak jsou aglomerace pro měření hluku
definovány
dnes, je podle úřadu dávno passé. „Současný rozsah nevyhovuje nové
potřebě
průchodnosti pro vedení tras transevropské dopravní sítě TEN-T,“
argumentuje
ministerstvo v důvodové zprávě k vyhlášce.
Nově
proto stav
upravuje, tak aby silnice mohly vést v místech s méně souvislou
zástavbou. To
se ale nelíbí některým obcím.
„Změna
jde proti smyslu
původní hlukové vyhlášky,“ namítá starosta pražského Suchdola Petr
Hejl. „Mělo
jít o snižování hlukové zátěže, ale v novém návrhu přiznávají, že jim
jde
hlavně o zprůchodnění komunikací TEN-T v zastavěném území,“ podotýká.
TOMÁŠ
TOMÁNEK
Pokračování
a mapy dotčených lokalit na stranách 4 a 5
Ochrana před hlukem
Dokončení ze strany 1
Jeho městská část má
přitom štěstí, z aktualizovaných map určených ke zjišťování a
srovnávání úrovně
hluku na rozdíl od jiných nevypadla. Starosta Petr Hejl se ale i tak o
problém
zajímá, Suchdol je totiž součástí plánů na stavbu silničního obchvatu
hlavního
města.
Na místech, která
spadají pod vyhlášku, musí stát soustavně sledovat úrovně hlukové
zátěže. Má
tak přehled, kolik obyvatel je zasaženo lomozem z dopravy nebo
průmyslových
závodů. Hraniční hodnota dělá ve dne 70
decibelů pro silnice a železnice, 60 decibelů pro letadla a 50 pro
průmysl. V
noci přípustná mez klesá o deset bodů, u železnice o pět.
Podle loňských
údajůStátního zdravotního ústavu je hlavním zdrojem nadměrného rámusu
právě
silniční doprava. Předčí jak vlaky, tak i podniky těžkého průmyslu.
Nadlimitní
zátěži, která může uškodit zdraví, jsou vystaveny desítky tisíc lidí.
„Pokud přestaneme hluk v některých místech
mapovat,
rovnou tím říkáme, že nepředstavuje problém. To ale není pravda,“ zní
proto
nejčastější námitka proti záměru ministerstva pro místní rozvoj.
Někteří
odborníci, kteří se hlukem zabývají, hovoří o nové vyhlášce s nadsázkou
dokonce
jako o konspiraci ze strany státu.
„Když jsem návrh viděl, byl jsem dost překvapen.
Kolem
velkých měst stále vznikají nové zóny pro bydlení, kde by měl být klid.
Pokud
ale z vyhlášky vypadnou, znamená to, že je tamní obyvatele možné
zatěžovat
nadměrným hlukem,“ říká kritik vedení rychlostní silnice R43 brněnskou
Bystrcí
Petr Firbas. „Stát se snaží, aby stavbě obchvatů velkých sídel
nebránily
hlukové limity,“ dodává předseda Dětí země Miroslav Patrik.
Ministerstvo v důvodové zprávě tvrdí, že vyhláška
respektuje zákon o veřejném zdraví. „Přispěje k ochraně veřejného
zdraví
obyvatel, a to tím, že bude jedním z relevantních podkladů pro
posuzování
hlukových zátěží z dopravy v souvislých zástavbách,“ uvádí.
Podle úřadu navíc díky tomu, že umožní postavit
obchvaty velkých měst, ochrání vyhláška jejich obyvatele před rámusem z
tranzitní automobilové i vlakové dopravy.
Kde bude stát hluk pravidelně sledovat? Základní
kritéria jsou: celkový počet obyvatel v aglomeraci buď nad 100 000,
nebo nad
250 000 (pro Prahu, Ostravu a Brno), vysoká hustota zalidnění (nad 2000
lidí na
kilometru čtverečním) a souvislá zástavba.
Nejhorší jsou dálnice
Z výzkumů vyplývá, že
hlučná jsou především místa v bezprostřední blízkosti dálnic, hlavních
tahů
železnic, silnic první třídy v obydlených oblastech a v hustě
obydlených
městech a obcích.
Stížnosti na rámus z dopravy přibývají v kanceláři
ombudsmanky Anny Šabatové. Počet podnětů se letos zdvojnásobil. Týkají
se
hlavně opakovaně udělovaných výjimek z dodržování hlukových limitů. „Je
nepřijatelné znovu a znovu prodlužovat výjimku, aniž by se po
vlastníkovi nebo
provozovateli komunikace vyžadovala protihluková opatření,“ uvedl
zástupce
ombudsmanky Stanislav Křeček.
http://www.pressreader.com/czech-republic/lidove-noviny/20160914/textview
http://www.suchdolskenoviny.cz/2016/09/14/ochrana-pred-hlukem-ustoupi-stavbe-silnic/
|
Česko protnou tři koridory
Transevropská dopravní
síť se bude přes Česko díky novému způsobu měření hluku
budovat snáz.
Stavby v této síti ovšem musí i tak plnit přísné evropské normy, i co
se náporu
na sluch týče.
PRAHA Hlavním
důvodem, proč se mění seznam hustě obydlených částí republiky, kde se
na
ochranu před hlukem přísně dbá, je tři roky stará revize takzvané
transevropské
dopravní sítě známé pod zkratkou TEN-T. Jde o strategické projekty,
které
propojí Evropu napříč všemi směry. Od přístavů na severu k přístavům na
jihu
hustou a na sebe navazující sítí vysokorychlostních železnic, vodních
kanálů,
nízkoemisních silnic a důležitých letišť. V upravené strategii Evropská
komise
vytýčila devět nejdůležitějších koridorů, jimž přidělila stěžejní
prioritu –
přes Českou republiku vedou tři z nich.
Jeden spojí německé přístavy se zeměmi střední
Evropy,
do hlavní sítě pak patří i vybudování hladší cesty mezi jižním Německem
a
Českou republikou. Prim hraje vlaková doprava, protože se chce, aby
ubylo
kamionového tranzitu ve prospěch toho železničního. Polepší si ale i
osobní
doprava, například moderní kolejová trať má zkrátit cestu mezi Prahou a
Drážďany ze dvou hodin na jednu. Celkově TEN-T počítá s tím, že dá do
kupy 94
hlavních evropských přístavů s železnicemi a silnicemi a na
vysokorychlostních
kolejích zmodernizuje trať o délce patnácti tisíc kilometrů. Některé z
těchto
pražců povedou na osmatřicet klíčových letišť, včetně Prahy a Ostravy.
Olomouc má smůlu
Tak, jak nová vyhláška
počet měřených aglomerací zužuje, jsou všechny české trasy sítě TEN-T
průchodné,
protože vedou přes území s méně zahuštěnou zástavbou. Parametry
určující, kde
se měří, jsou dva. Aglomerace musí mít v úhrnu více než 100 tisíc
obyvatel
a k tomu hustotu obydlení alespoň tisíc lidí na kilometr
čtvereční. Když
oblast spadá „pod vyhlášku“, musí na jejím území Státní zdravotní ústav
vypracovat hlukovou mapu. Ta popisuje, kolik obyvatel a jak často je
vystaveno
mezním hladinám randálu. Pokud mapa ukáže, že v lokalitě lidé trpí
nadměrným
hlukem, má pak daný kraj nebo ministerstvo dopravy rok na to, aby
dodalo akční
plán, jak uším svým obyvatel ulevit.
V aglomeracích, které po zmírnění vyhlášky z
měřených
území vypadnou, se už nebudou hlukové mapy a akční plány dělat. To se
týká
třeba Olomouce, neboť počet jejích obyvatel spadl pod sto tisíc.
Kdo přijde jako druhý, zaplatí
Přesto to není
automaticky důvod, aby starostům obcí, kde se už měřit nebude,
naskákaly
vrásky. Alespoň ne kvůli stavbám v síti TEN-T. Ty už samy o sobě musely
splnit
přísná kritéria daná předpisy Evropské unie o životním prostředí, nižší
hladina
hluku dopravy je jednou z předem daných podmínek, aby se projekt do
transevropské množiny dostal. Jenže kolem vesnic a měst nebudou růst
jen tyto
vysokorychlostní tratě a moderní dálniční tahy. V případě jiných
staveb, dopravních
nebo průmyslových, už může vyškrtnutí ze seznamu samosprávám přinést
nové
starosti.
Zvláště když novela zákona o ochraně veřejného
zdraví
loni zavedla novinku, podle níž už to není vždycky veřejný či soukromý
investor, kdo protihluková opatření staví. Záleží na tom, sčím se v
území
počítalo dříve. Když si někdo postaví dům v blízkosti trasy, kudy se
ví, že
povede silnice nebo vyroste továrna, musí si odhlučnění zaplatit sám.
Jestliže
je to developer, kdo na místo přichází jako druhý, je na něm, aby
příliš
hlasité zvuky původní obyvatele neobtěžovaly. Stejně jako když se
stane, že
provoz začne být hlučnější, než původně byl. Má se tak vyřešit situace,
kdy
byly mnohamiliardové stavby blokované požadavky obyvatel v okolí a
nařízeními
hygienických stanic.
KATEŘINA SURMANOVÁ
http://www.pressreader.com/czech-republic/lidove-noviny/20160914/281608124892004
|
|
|