Krajský úřad informoval obec Zdiby o
zahájení uvedeného
řízení.
Oznámení existují dvě (ze dne 4.4.2016
a ze dne
19.4.2016), a to proto, že po prvním z nich
obec Zdiby
nezveřejnila tento záměr na úřední
desce obce.
Fascinující
na tom všem je, že o tomto
záměru nikdo neví, ani starostové
okolních
obcí a městských částí!!
Lhůta pro podání vyjádření
činí 20
dnů ode dne zveřejnění oznámení s
tím, že
po našich intervencích bylo toto
oznámení
zveřejněno na úřední desce Obce Zdiby dne
18.4.2016.
Teprve
po
urgenci občanů Zdib u kraje, tento obci uložil splnit danou
povinnost. Díky tomu lhůta
pro to, abychom s celou
situací něco udělali, neskončí 26.4.2016, ALE
definitivně
skončí až dne
8.5.2016.
Pokud by naše
urgence neproběhla, byl by již konec!!!!
Z
podstatnějších údajů
zveřejněných na
CENIA jen některé namátkově:
V areálu bude
pracovat 800 zaměstnanců, areál bude
produkovat "pouze" škodliviny ze
související
autodopravy a vytápění.
Pozn.:
Bohužel
však nikde není uvedeno, o jakou
výrobu by se mělo jednat (může to být
zpracování hliníku stejně jako
ubytovna) a
jaký druh pracovníků bude do
"naší oblasti"
přiveden. K tomu vyvstává i otázka
dopravy a
ubytování těchto "dělníků"…
HALY GOODMAN
JSOU OVŠEM V REALITNÍ KANCELÁŘI
INZEROVANÉ
JAKO "NABÍDKA PRO KOHOKOLIV", PAK JE JASNÉ, ŽE
TAM JEDNOU
MŮŽE BÝT OPRAVDU COKOLIV....JAKÁKOLIV
VÝROBA,
SKLADOVÁNÍ..... BEZ ZÁRUKY ČEHOKOLIV!
JE TOHLE
SERIÓZNÍ?
DOPRAVA:
denně
se uskuteční odhadem cca 1600 jízd. Z toho
800 osobními automobily, 400 užitkovými
nákladními automobily, 400
nákladními
soupravami. Důsledek? Stanovená
úroveň kvality dopravy se
na silnici II/608 (trasa Praha – Terezín,
doprovodná komunikace k dálnici D8)
změní z
kvality A na B. Odhadem obousměrná intenzita v roce 2016 na
přilehlých komunikacích: lehká auta
13906 vozidel,
těžká vozidla 2108 voz/den, celkem voz/den 16014 voz/den - a
to
je pouze odhad před realizací záměru. Plynulost
dopravního toku bude výrazně omezená.
PROVOZ A
OBSLUHA AREÁLU: Hala A má plochu cca
34.000 m
2, hala B
plochu 41.500 m
2. Výška hal 14,5 metrů!!! Od
obytné zástavby bude areál oddělen 5 m
vysokými zdmi!!! Obě haly budou obsluhovány
nákladní dopravou.
Pozn.:
Goodman v
dopravní studii uvádí, že
„stupeň dopravního vytížení
je
nízký“. Což je samozřejmě
naprostý nesmysl a
zakládá to důvodné obavy a nedůvěru k
takto
zpracované dopravní studii.
PROTOŽE NENÍ
JASNÉ, K ČEMU MÁ AREÁL
SLOUŽIT, PAK I GARANCE 1600 AUT DENNĚ JE NAPROSTO LICHÁ!!
MŮŽE
NĚKDO VĚDĚT, S KOLIKA AUTY BUDE NÁJEMCE SKUTEČNĚ
NAJÍŽDĚT??
JE TOHLE
SERIÓZNÍ??
OVZDUŠÍ
V OKOLÍ navrhované stavby
logistického areálu -
nejvýznamnějším zdrojem
emisí je doprava z
dálnice. V důsledku blízkosti
ostatních
frekventovaných komunikací je tato lokalita
zatížena především
hlukem
a emisemi z
automobilové dopravy. Vymezené
území se
zhoršenou kvalitou ovzduší:
čtvercová
síť k velikosti 1 km
2 lze
hodnotit imisní
zatížení lokality jako
znečištěné,
imisní limit pro benzoapyren, je zde překračován
již
nyní.
Pozn.:
překročení imisních limitů pro benzoapyren
zásadně ovlivňuje zdraví člověka a dle
studií WHO
je prokázaným karcinogenem a má vliv
na podporu
rakovinného bujení buněk.
AKUSTICKÁ
SITUACE: Lokalita určená pro výstavbu
areálu je výrazně
zatížená hlukem
především z dálnice D8, do
určité
míry i ze silnice II/608 a dalších
komunikací z okolí: ze západu
komunikací
II/608, z východu dálnicí, ze severu
pak souborem
dopravních staveb mimoúrovňové
křižovatky
MÚK Exit 1 na D8 (sjezd Zdiby) a
navazujícího
kruhového objezdu propojujícího rampy
mimoúrovňové křižovatky na silnici II/608 (na
Terezín) a I/9 (na Mělník).
SPLAŠKOVÉ
ODPADNÍ VODY A SPLAŠKOVÁ
KANALIZACE - do sítě obce Zdiby, tj.
centrální ČOV
- Obec se již nyní potýká s
nedostatečnou
kapacitou ČOV a je plánované
navýšení její kapacity z
dotace. Bude
rozšíření ČOV z dotace sloužit občanům
obce nebo
průmyslovým halám? Obec garantuje 350 EO.
Napojení
areálu bude v ulici J. Kámena.
PŮDA:
v
místě plánované stavby se
nachází
nejkvalitnější
zemědělská
půda s třídou ochrany ZPF I. T
edy
nejkvalitnější
půda v ČR bude v těsné blízkosti obce zastavěna
halami o
celkové výměře 76.245,- m2!!! Celý
areál
bude mít 15,3 ha!
Bude vykáceno 23 stromů a vymýceny
keřové skupiny.
Z důvodu bezprostřední přítomnosti
frekventovaných
silnic to znamená v podstatě trvalé
rušení
/hluk a světlo/ a omezenou prostupnost krajiny, což významně
snižuje atraktivnost lokality pro hnízdění
ptactva. Byl
zaznamenán výskyt srnky obecné, krtka
obecného, havrana polního, bažanta
obecného, kosa
černého, straky obecné…. Jak to s nimi
bude
dál?!!
NEZODPOVĚZENÉ
OTÁZKY:
Proč
vedení obce Zdiby nemá zájem o
této
věci informovat?
Proč
by bez náhodného zjištění
tohoto
záměru a urgencí nebyla věc zveřejněna ani na
úřední desce Obce Zdiby a nedošlo by k
prodloužení lhůty krajem (dne 26.4.2016 by lhůta končila)?
Jak je možné, že o záležitosti takto
gigantických
rozměrů, která se v konečném důsledku dotkne i
celého širokého okolí
není
zájem informovat? Vždyť se jedná o
záměr
rozsáhlejší než AMAZON,
který byl
výrazně medializován jako něco zcela
zásadního!!!
Proč nyní, když se vedení obce ptáme,
tak jsme
dostali pouze informaci, že se s tím už nic nedá
dělat,
KDYŽ TO NENÍ PRAVDA!!!
JAK JE TO S
ÚZEMNÍM
ROZHODNUTÍM?
Obec Zdiby tvrdí, že situace
odpovídá
územnímu plánu a že na
dané
území bylo
již
vydáno
územní
rozhodnutí a nelze s celou situací nic dělat.
NENÍ TO PRAVDA!!!
Stále je možné podat
vyjádření k
probíhajícímu
zjišťovacímu
řízení. Tato vyjádření
mohou být
podána za jednotlivé subjekty či osoby, ale mohou
mít samozřejmě i formu hromadných
podání za
více osob. Postačuje jedna strana textu, laické
stanovisko. Své negativní
vyjádření by měla
jednoznačně za nás občany učinit i obec!!
Ačkoliv
subjekty odlišné od obce Zdiby nejsou
přímým účastníkem
zjišťovacího řízení, nic
nebrání tomu, aby se VYJÁDŘIL
ÚPLNĚ
KAŽDÝ, KDO CHRÁNÍ VEŘEJNÝ
ZÁJEM!
Naopak větší množství
vyjádření může
výrazně a pozitivně přispět k tomu, aby byla provedena
velká EIA (Environmental Impact Assessment nebo-li
Vyhodnocení vlivů na životní
prostředí) a
celá záležitost se s ohledem na dopady tohoto
záměru, a to nejen na občany Zdib, ale i okolních
obcí a městských částí,
pojala skutečně
komplexně a zodpovědně.
JAK TEDY MŮŽE KDOKOLIV POMOCI:
1) OKAMŽITÁ MEDIALIZACE, KTERÁ POMŮŽE SPOJIT
SÍLY
BEZPROSTŘEDNÍHO OKOLÍ.
2) MŮŽETE ŽÁDAT PO OBCI, AŤ SE JMÉNEM OBČANŮ
VYJÁDŘÍ PROTI VÝSTAVBĚ.
3) PODÁNÍ PÍSEMNÝCH
VYJÁDŘENÍ
DO 8.5.2016 KE KRAJSKÉMU ÚŘADU
STŘEDOČESKÉHO
KRAJE, Odboru životního prostředí a
zemědělství
(ke sp.zn.: SZ_049323/2016/KUSK/2) – A TO CO
NEJŠIRŠÍHO OKRUHU SUBJEKTŮ –
JEDNOTLIVCŮ,
SPOLKŮ, VEŘEJNOSTI, VYJÁDŘENÍ
ODBORNÍKŮ,
URBANISTŮ, SPECIALISTŮ NA EIA, PŘILEHLÝCH OBCÍ,
MĚSTSKÝCH ČÁSTÍ, apod.
CO BYCHOM MĚLI VE
SVÝCH VYJÁDŘENÍCH NA KRAJ
POŽADOVAT:
1) ZPRACOVÁNÍ DOKUMENTACE EIA (velká
EIA)!!!!
2) VYJÁDŘIT SVŮJ NESOUHLAS SE ZÁMĚREM A ZDŮVODNIT
HO, AŤ
JIŽ OBČANSKY, ODBORNÝMI POSUDKY,
VYJÁDŘENÍMI,
apod.
3) POŽADOVAT POSOUZENÍ KUMULATIVNÍCH VLIVŮ
– NIKDO
SE NEZABÝVÁ TÍM, ŽE
OBROVSKÝ NÁRŮST
DOPRAVY V MÍSTĚ MŮŽE BÝT DO BUDOUCNA
ZHORŠEN DO
NEÚNOSNÝCH ROZMĚRŮ KVŮLI
DALŠÍM VLIVŮM,
JAKO JE NAPŘ. PLÁNOVANÁ PRODEJNA LIDL NA
DRUHÉ
STRANĚ KRUHOVÉHO OBJEZDU NEBO LETIŠTĚ VODOCHODY V
ODOLENĚ
VODĚ, apod.
4) POŽADOVAT V RÁMCI ZPRACOVÁNÍ
DOKUMENTACE EIA I
POSOUZENÍ VLIVŮ NEJEN V SOUČASNÉ DOBĚ, ALE I ZA,
5 10 A
20 LET, NAVÍC S PŘIHLÉDNUTÍM KE
KUMULATIVNÍM VLIVŮM VIZ. BOD 3 VÝŠE.
ALARMUJTE SVÉ
OKOLÍ, OBCE, MĚSTSKÉ ČÁSTI,
OBČANSKÉ INICIATIVY, SPOLKY, ODBORNÍKY!!
Plánovaný areál bude mít
řadu
negativních důsledků na dotčenou oblast, a to jak
viditelných, tak neviditelných. Z těch
viditelných
lze jmenovat především výraznou změnu
rázu
současné krajiny. V daném místě se
objeví
nevzhledné krabice, které přímo
devalvují
vesnický a zemědělský ráz krajiny.
Dominanta
vesnice - kostel bude přímo přehlušena a
zastíněna
nejen stavbou samotnou, ale i protihlukovými
opatřeními.
Už teď je příjezd do Zdib ze severu zahlcen halami,
které
oškliví vzhled krajiny. Ubude zeleň,
součástí plánu je
kácení
vzrostlých stromů, které krajinu
dokreslují. Opět
dojde nejen k optické proměně krajiny, ale
především vymizí dost
podstatná možnost pro
hnízdění ptactva a úkryt zvěře.
Dalším viditelným efektem je
nárůst
automobilové dopravy, který na kráse
rozhodně
nepřidá. Již v dnešní době je
každodenním
jevem tvorba kolon, a to jak směrem na Dolní Chabry, tak na
sjezdu z dálnice směrem do Zdib. Kolony dosahují
takových délek, že není
výjimkou, že
sahají prakticky od centrální
části Zdib a
pokračují nepřetržitě až do Dolních Chaber. V
opačném směru je také běžným jevem, že
sjezd na
Zdiby je zahlcen kolonou, která zasahuje až do
dálnice
(ve směru od Prahy).
Mnohem závažnější jsou však
ty dopady okem
neviditelné. Již nyní jsou v dané
oblasti
překročeny emisní limity pro benzol a pyren. Je tedy
možné předpokládat, že by mohlo dojít
k
dalšímu zhoršení
koncentrací, a to
nejen těchto látek, ale i případně
dalších.
Kvalita půdy je tímto přímo ohrožena.
Škodliviny
mohou mít negativní dopad nejen na
flóru a faunu,
ale i na člověka samotného (spaliny, úniky,
apod.).
Navýšení automobilové
dopravy také
zapříčiní nárůst hluku. Tato oblast je
již
nyní velmi zatížena hlukem z dálnice,
ale i
vedením leteckého koridoru napříč nad
celou
vesnicí. Čistička odpadních vod je již
nyní pro
danou oblast nedostatečná. Její
rozšíření, a to na vrub obce, může
být
dalším velmi citelným, a v
jistém smyslu i
negativně dopadajícím, zásahem v
této
oblasti. Část obyvatel obce má rovněž
potíže s
podzemními vodami a
zásobováním vodou.
Jako jeden možný záměr je uváděna i
výstavba benzínové čerpací
stanice. V tomto
ohledu je taková výstavba naprosto
nežádoucí a nesmyslná. V poměrně
krátkém dosahu jsou hned tři čerpací
stanice, a to
jedna ihned za koncem obce ve směru na Klecany,
další dvě
na dálnici směrem do Prahy (v obou směrech).
Čtvrtá
čerpací stanice je v Dolních Chabrech, což je
zhruba 7
minut jízdy z centra Zdib.
Areál má vytvořit 600 pracovních
míst. Ti
lidé budou chtít buď v dané oblasti
bydlet, nebo
tam budou muset dojíždět. Ani jedna z variant
není
dobrá. Oblast nenabízí
téměř
žádné ubytovací kapacity,
nabídka služeb je
tristní, v oblasti zdravotní vlastně
nulová.
Kapacita školek a škol je již nyní
nedostatečná. Autobusy směrem na Prahu jsou již
nyní ve
špičkách přeplněné.
Posílením spojů
by zase jedině došlo ke zhoršení
dopadů na
životní prostředí - hluk, emise.
Posledním
důležitým faktem je to, že v dané oblasti
není
problém se zaměstnaností, tudíž
této
oblasti samotné by vytvoření
dalších
pracovních míst nikterak zásadně
neprospělo.
POMOZME, DOKUD JEŠTĚ
MŮŽEME!